Mother and Her Seven Sons / Мать и её семь сыновей

 

Introduction / введение

Imagine two funerals: one of a righteous man and one of a great sinner. Both died a tragic death. It is not surprising to hear, if someone says at the sinner’s funeral: “Considering how he lived, his reckless lifestyle, something like this sooner or later had to happen to him. He got what he deserved.” But why did the righteous person perish? Did he die a senseless death for no reason? Was is an accident or mistake? What is the meaning of such death?

Представьте себе две похороны: одна праведного человека, и одна великого грешника. Оба умерли трагической смертью. Не удивительно слышать, если кто-то говорит на похоронах грешника: «Учитывая, как он жил, его безрассудный образ жизни, что-то подобное рано или поздно должно было случиться с ним. Он получил то, что заслужил». Но почему праведник погиб? Неужели он умер бессмысленной смертью без причины? Это была авария или ошибка? В чем смысл такой смерти?

Many times I have heard the argument against messiahship of Yeshua that Judaism does not believe in human sacrifices. It sounds good, but is it true? Can we learn anything from the “Binding of Isaac” (Hebrew: עֲקֵידַת יִצְחַק), or “the Binding” (הָעֲקֵידָה), the Akedah story in Genesis 22? Today we will take a look at the story of mother and her seven sons in the books of Maccabees.

Много раз я слышал аргумент против мессианства Йешуа, что иудаизм не верит в человеческие жертвы. Звучит неплохо, но так ли это? Можем ли мы узнать что-нибудь из «Связывания Исаака» (иврит: עֲקֵידַת יִצְחַק) или «Связывание» (הֲקֵעֲקֵידָה), история Акеды в Бытие 22? Сегодня мы рассмотрим историю матери и её семи сыновей в книгах Маккавеев.

MOTHER AND HER 7 SONS: MARTYRDOM IN JEWISH TRADITION / МАТЬ И ЕЁ 7 СЫНОВ: МУЧЕНИЧЕСТВО В ЕВРЕЙСКОЙ ТРАДИЦИИ

It’s a tragic story described in the books of Maccabees. The seven sons are killed one by one by the tyrant Greek king Antiochus Epiphanes for refusing to stop serving God. They did nothing wrong. They were innocent. They died for doing good. Why did they die? Did they have to die? Why did God allow it? What does their death mean?

Это трагическая история, описанная в книгах Маккавеев. Семь сыновей убиваются один за другим тиранским греческим царем Антиохом Эпифаном за отказ прекратить служить Богу. Они не сделали ничего плохого. Они были невиновны. Они умерли ради того, что делали добро. Почему они умерли? Неужели они должны были умереть? Почему Бог это допустил? Что означает их смерть?

You can read this story in 2 Maccabees 7.
You can read how it became understood in the following:

Вы можете прочитать эту статью в 2 Маккавеях 7.
Вы можете прочитать, как это стало понятным в следующем:

“For we [Israel] suffer because of our sins.
And though the living Lord be angry with us a little while for our chastening and correction, yet shall he be at one again with his servants.” – 2 Maccabees 7:32-33

«Ибо мы [Израиль] страдаем из-за наших грехов.
И хотя живой Господь рассердился на нас некоторое время для нашего наказания и исправления, но он снова будет со своими слугами» (2 Маккавеев 7,32-33).

Here we read in 4 Maccabees chapter 18 how the death of these innocent children was understood and what consequences followed:

Здесь мы читаем в 4 Маккавеев главе 18, как была понята смерть этих невинных детей и каковы были этого последствия:

“Because of them the nation gained peace, and by reviving observance of the law in the homeland they ravaged the enemy.
The tyrant Antiochus was both punished on earth and is being chastised after his death…
…He [the father] read to you about Abel slain by Cain, and Isaac who was offered as a burnt offering, and about Joseph in prison (v.11)
…He recounted to you Solomon’s proverb, ‘There is a tree of life for those who do his will.’ 17
He confirmed the query of Ezekiel, ‘Shall these dry bones live?’ 18

O bitter was that day—and yet not bitter—when that bitter tyrant of the Greeks quenched fire with fire in his cruel caldrons, and in his burning rage brought those seven sons of the daughter of Abraham to the catapult and back again to more tortures,
21 pierced the pupils of their eyes and cut out their tongues, and put them to death with various tortures.
23 But the sons of Abraham with their victorious mother are gathered together into the chorus of the fathers, and have received pure and immortal souls from God,
24 to whom be glory forever and ever. Amen.” – 4 Maccabees 18:3-24

«Из-за них нация обрела мир, и, возродив соблюдение закона на родине, они разорили врага.
Тиран Антиох был наказан на земле и наказывается после его смерти…
11 …Он [отец] читал вам об Авеле, убитом Каином, и Исааке, который был предложен как всесожжение, и о Иосифе в темнице.
17 …Он пересказал вам поговорку Соломона: Есть дерево жизни для тех, кто исполняет его волю.
18 Он подтвердил вопрос Иезекииля: Живут ли эти сухие кости?
Тот день был горький, но не горький, когда этот горький тиран из греков погасил огонь огнем в своих жестоких котлах и в ярости своей довел этих семи сыновей дочери Авраама в катапульту и вернулся к ещё большим пыткам,
21 пронзили зрачки своих глаз, вырезали языки и убивали их различными мучениями.
23 Но сыновья Авраама с победоносной матерью собрались в хор отцов и получили чистые и бессмертные души от Бога,
24 Ему слава во веки веков. Аминь» – 4 Маккавеев 18: 3-24.

It became understood that Israel was redeemed from its sins and the power of the enemy though the death of these innocent children. Their death was not in vain. We also learn about the hope of resurrection from the dead and the belief in eternal life. It forms the so called “the noble death tradition” in Jewish thought, a concept later expressed in Rabbinic literature as “the sufferings of love” that befall the righteous (Avot 6.5).

Стало понятным, что Израиль был искуплен от своих грехов и от врага, через смерть этих невинных детей. Их смерть не была напрасной. Мы также узнаем о надежде на воскресение из мертвых и вере в вечную жизнь. В еврейской мысли она образует так называемую «традицию благородной смерти», которая позже была выражена в раввинской литературе как «ирусин шел ахава» или «страдания любви», с которыми сталкиваются праведники (Авот 6,5).

Corporate suffering: “we are suffering these things on our own account, because of our sins against our own God” (2 Maccabees 7:18) – e.g. babylonian exile.

Корпоративные страдания: «Мы страдаем из-за наших грехов против нашего собственного Бога» (2 Маккавеев 7:18) – на пример вавилонское изгнание.

The righteous suffer because of the sinners, but their suffering is not meaningless. Such innocent suffering brings cleansing and redemption to the nation.

Праведники страдают из-за грешников, но их страдания не бессмысленны. Такое невинное страдание приносит очищение и искупление нации.

Do you know of anyone else who suffered innocent death for someone else’s sins?

Знаете ли вы кого-нибудь ещё, кто пострадал от невинной смерти за чужие грехи?

It’s reminiscent and foreshadows Yeshua’s own suffering. We can clearly see that Judaism itself teaches redemption and cleansing through self-sacrifice and innocent suffering.

Это напоминает и предвещает собственные страдания Йешуа. Мы ясно видим, что иудаизм сам учит искупление и очищение посредством самопожертвования и невинного страдания.

Next time we will look why Yeshua had to die for our sins and at the hope of resurrection and internal life. We will start from 1 Corinthians 15:3-4:

В следующий раз мы посмотрим, почему Иешуа должен был умереть за наши грехи, надежду на воскресение, и вечную жизнь. Мы начнём с 1-е Коринфянам 15,3-4:

“For I delivered to you first of all that which I also received: that Messiah died for our sins according to the Scriptures, and that He was buried, and that He rose again the third day according to the Scriptures,” – 1 Corinthians 15:3-4

«Ибо я первоначально преподал вам, что и [сам] принял, [то] [есть], что Христос умер за грехи наши, по Писанию, и что Он погребен был, и что воскрес в третий день, по Писанию» – 1-е Коринфянам 15,3-4

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s